Ortaöğretim Öğrencilerinin Biyoçeşitlilik ile İlgili Bazı Sosyobilimsel Konularda Kavramsal İlişkilendirme Biçimlerinin İncelenmesi
Özet
Bu çalışmada biyoçeşitlilik ile ilgili önemli bazı sosyobilimsel konulardan Caretta caretta, Akdeniz foku, endemik türler, nesli tükenmekte olan canlılar, avcılık ve tarım ilacı kavramları hakkında ortaöğretim öğrencilerinin kavramsal ilişkilendirme biçimlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma amacına uygun olarak nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir ildeki Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM), öğrenim gören 8 erkek ve 6 kız olmak üzere 14 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcı öğrencilere bahsi geçen kavramlar anahtar kavram olarak verilmiş ve bu kavramlarla ilişkili olduğunu düşündüğü ilk beş kelimeyi yazmaları istenmiştir. Bu şekilde kelime ilişkilendirme testi ile toplanan veriler her bir araştırmacı tarafından ayrı ayrı kontrol edilmiş, uzman görüşleri alınmış ve görüş birliğine varılınca veriler ortak özelliklerine göre tema ve kavramsal kategorilere ayrılmış, frekans ve yüzde tabloları oluşturularak bulgular değerlendirilmiştir. Boş bırakılan ve anahtar kavram ile ilişkili bulunmayan cevaplar değerlendirmeye alınmamıştır. Bu şekilde ortaöğretim öğrencilerinin biyoçeşitlilikle ilgili bazı sosyobilimsel konulardaki bilişsel yapıları ortaya çıkarılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin biyoçeşitlilikle ilgili olan sosyobilimsel konularına yönelik kavramlarla ilgili yeteri düzeyde bilimsel bilgiye sahip olmadıkları görülmüştür.
