BİLSEM’e Kayıtlı Ortaokul Öğrencilerinin “Virüs” Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının İncelenmesi
Anahtar Kelimeler:
Virüs, BİLSEM, Ortaokul, Kelime ilişkilendirme testi.Özet
Covid 19 pandemisi ile birlikte dünya genelinde insan hayatına “virüs” olgusu etkin bir biçimde girmiş ve bu olgu ile birlikte günlük terminoloji de değişmiştir. Doğal olarak insan zihninde bu olgu bazı kelimeler ile ilişkilendirilmiş ve bilişsel yapılar belirmiştir. BİLSEM’e kayıtlı ortaokul öğrencilerinin “virüs” kavramına ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi amacıyla yürütülen bu çalışmaya 26 öğrenci katılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile yapılmıştır; projeksiyon tekniklerinden biri olan kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Katılımcı öğrencilere alt alta beş defa “virüs” yazılı bir form verilmiş ve “virüs” ile ilgili akıllarına gelen ilk beş kavramı yazmaları istenmiştir. Bu şekilde öğrencilerin “virüs” kavramını zihinlerinde bilişsel olarak hangi kelimelerle ilişkilendirdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmacılar tarafından ayrı ayrı kontrol edilen verilerle frekans-yüzde tablosu ve temalar oluşturulmuştur. Bu temalar araştırmacılar tarafından “Hastalıklar”, “Tedavi”, “Tedbir”, “Hastalık kaynağı”, “Bilim” ve “Duygu” boyutları şeklinde isimlendirilmiştir. En fazla “Tedbir”, “Hastalıklar” ve “Tedavi” temalarıyla ilişkili kelimelerin üretildiği sonucuna ulaşılmıştır.