Beş ve Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Çevre Dostu Davranışlar Üzerine Kavramsal Bilgilerinin İncelenmesi
Özet
Çalışmanın amacı, beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin çevre dostu davranışlara yönelik kavramsal bilgilerinin ve bu kavramı ele alan örneklerin incelenmesidir. Çalışmada iç içe geçmiş çoklu durum (instric) deseni kullanılmıştır. Buna uygun olarak veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 50 beşinci sınıf öğrencisi 50 de sekizinci sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 100 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Öğrenciler çalışmaya gönüllü katılmışlardır. Uygulamanın gerçekleştiği okulda sadece kız öğrenciler bulunmaktadır bu nedenle erkek öğrenciler örnekleme dahil edilememiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Çevre Dostu Bilgi Formu” kullanılmıştır. Bu form çevre dostu davranış ana teması çerçevesinde, öğrencilerin çevre dostu davranış kavramını bilme düzeylerinin belirlenebilmesi ve bu kavrama uygun örneklerin verilip verilmediğinin belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Asıl çalışmanın uygulanabilirliğinin kontrolü için 100 ortaokul öğrencisi ile pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Veriler, çeşitli kod, kavramsal kategori ve temalar altında toplanmıştır. Verilere yapılan içerik analizi neticesinde, beşinci sınıf öğrencilerinin çevre dostu davranış kavramını bilme düzeyleri yeterli düzeyde olmadığı görülürken, sekizinci sınıf öğrencileri çevre dostu kavramını ağırlıklı olarak çevreyi korumaya yönelik davranışlar ile ifade ettikleri belirlenmiştir. Çalışma sonunda hem beşinci sınıf hem de sekizinci sınıf öğrencilerinin, çevre dostu davranış kavramının tanımı için verdikleri yanıtlar ve örneklerin incelenmesi neticesinde, bu kavramın çevre dostu tutum ve toplumca doğru bulunan davranışlar ile karıştırıldığı görülmüştür. Bu çerçevede çevre dostu davranış kavramının öğretim programlarında ayrı yer alması ve çevre konularında sadece bitki ve hayvan ilişkileri üzerinde durulmaması önerilir.
